'We mogen fier zijn op onze Westhoek, een aantrekkelijke regio met heel wat troeven.' 

Dat is in het kort de boodschap van de rovinciale campagne 'De Westhoek inspireert, die de dinsdagavond in Muziekclub 4AD in Diksmuide met veel tromgeroffel gelanceerd werd. 

'Een tweetal jaar geleden diende de provincie een dossier in voor Europese subsidies om te werken aan de streekidentiteit van de Westhoek', zegt gedeputeerde Guido Decorte (CD&V). 

'Uit een studie bij een groot aantal bewoners, bleek duidelijk dat hier een sterk chauvinistisch gevoel heerst. Bijna iedereen die er woont is daar trots op. 

'De Westhoek is echt en de mensen zijn er wie ze echt zijn', luidde het. Er bestaat echter een fout beeld van de regio, die vooral op clichés is gebaseerd. En daarom is deze campagne opgezet.

'Om aan te tonen dat er ook in de Westhoek interessante en vernieuwende zaken op het vlak van ondernemen, leven en genieten plaatsvinden, wordt beroep gedaan op 19 rolmodellen, een mix van bekende en minder bekende Westhoekenaars. Zij promoten de regio via de website, Facebook en Twitter, maar ook met nieuwsbrieven en activiteiten. Zij kregen als eerste het nieuwe kwaliteitslabel 'De Westhoek inspireert' opgespeld.

'Ik beschouw dit als een grote eer', zegt Elwin Van Herck, één van de rolmodellen en organisator van tal van evenementen, zoals het bekende Xbeach festival. 

'Ik vind het belangrijk om, in tijden van vergrijzing, de jongeren te inspireren en te tonen dat onze regio ook voor hen heel wat troeven in petto heeft.'